Metalex datuje svou historii od roku 1969, kdy započal s výrobou sportovních a závodních automobilů a s jejich úpravami. Jméno je odvozeno od metalizace, nové metody ochrany ocelových konstrukcí, kterou si vydělával nezbytné prostředky pro svou činnost. Záhy si získal solidní renomé. Prvním vozem byl převzatý projekt okruhové cestovní Škody 1000 MB Studio B5. Nejvíce však značku v polovině sedmdesátých let proslavily otevřené a formulové vozy. Metalex stál rovněž u zrodu autokrosu a první buggy MTX Škoda vzbudila v roce 1970 velkou pozornost. V kategorii cestovních vozů následovala řada okruhových speciálů Škoda a Lada. Výjimečný byl prototyp MTX 160 RS (6 - 03) kombinující upravený skelet Škoda Garde s motorem Lada 1600 (1984). Zmínku jistě zaslouží také skutečnost, že Metalex vyráběl také silniční i terénní motocykly. Po roce 1989 se z bývalého účelového zařízení svazarmu stala soukromá společnost MTX RS s. r. o..
Na Pražském autosalonu 1991 byl senzací jediný český supersportovní automobil MTX Tatra V8. Prestižní vůz výjimečných tvarů s razantními jízdními vlastnostmi pohání vidlicový osmiválec Tatra s objemem 3919 cm3 a výkonem 160, v ostré verzi 225 kW / 6000 min-1. Zrychlení z 0 na 100 km / h za 6,2 resp. 5,6 s je, stejně jako maximální rychlost 246 nebo 265 km / h, výmluvné. Tento klenot vznikl v pouhých čtyřech exemplářích.
Oproti Tatře vyhlíží MTX Roadster, kabriolet vyráběný na bázi Škody Favorit, jako klidný berának. Designový návrh Václava Krále. S výrobou kabrioletů má MTX bohaté zkušenosti, na jejichž počátku stála otevřená verze Rapidu a z nich těží i MTX Felicia kabrio.
Srovnání technického průkazu Roadsteru s Favoritem |
|||
Favorit | MTX Roadster | ||
rozměry |
délka |
3815 mm |
shodná |
|
šířka |
1620 mm |
shodná |
|
výška |
1415 mm |
1310 mm |
hmotnost |
pohotovostní |
875 kg |
920 kg |
|
užitečná |
450 kg |
300 kg |
|
celková |
1325 kg |
1220 kg |
V posledních letech se firma s 80-ti zaměstnanci ve svých dvou výrobních provozech zaměřila na výrobu otevřených vozů cabrio, vozů pro volný čas typu off-road, stavbu závodních automobilů a v neposlední řadě také na úpravy osobních a nákladních automobilů na rozličné užitkové a speciální verze včetně speciálních doplňků.