forman PS

V roce 1982 bylo Usnesením předsednictva vlády číslo 282 rozhodnuto o výrobě nového typu s motorem vpředu a pohonem předních kol. Takovýto úkol se však v tehdejší době zdál téměř nesplnitelný, zvláště měl - li být vývoj ukončen do konce června 1985 a v roce 1987 měl být nový automobil uveden do výroby.  Na technicky velmi náročném úkolu (chyběly nové technologie, neexistovaly žádné zkušenosti s touto koncepcí automobilu…) se začalo pracovat až na jaře 1983. Pomoc automobilka hledala i v Itálii u slavného karosáře Nucia Bertoneho. Design karosérie a interiéru, navržený studiem Stile Bertone v Turíně, byl lehce přepracován s ohledem na možnosti výrobního závodu, zejména kvůli předním halogenovým světlometům.
Za necelé dva roky vznikl vůz se samonosnou karosérií, motorem uloženým vpředu a pohonem předních kol, který se měl zpočátku vyrábět s pětidveřovou dvouprostorovou karoserií. později mělo přijít kombi a užitkový pick - up. Uvažovalo se i o sedanu a sportovním kupé. I přes problémy, které přinášelo centrálně plánované hospodářství byl v roce 1987 představen automobil Škoda Favorit. Mladoboleslavská továrna se tak stala jedinou z tehdejších socialistických zemí, která si dokázala uhájit výrobu vlastního typu, navíc schopného konkurence se zahraniční produkcí. Nový typ se do výroby dostal v roce 1988 a exportovat se začal v roce 1990.
Uvedením auta, ale problémy továrny spíše narostly. Po listopadové revoluci, kdy byla vyhlášena velká amnestie, již do automobilky nenastoupily stovky vězňů, jimiž se už léta řešil problém zastaralé technologie. A nezanedbatelné byly i dluhy - vždyť vývoj favorita stál 2,5 miliardy korun. Navíc bylo zřejmé že v otevřeném tržním prostředí je pozice relativně malé automobilky, s výrobou okolo 200 000 vozů ročně, obtížná a v dlouhodobém výhledu vlastně nemožná. A proto se hledal silný zahraniční partner. Dne 9. prosince česká vláda rozhodla o spojení s německým koncernem Volkswagen.
Automobil v době vzniku splňoval estetická měřítka i požadavky na bezpečnost (robustní karosérie s deformovatelnou přídí) a hospodárnost provozu, o čemž svědčí i pochvalné testy renomovaných domácích i světových časopisů. I dnes nabízí ve své - nižší střední - třídě, nadprůměrně prostorný interiér, navrhovaný podle nejnovějších ergonomických poznatků, poskytující pohodlí pěti dospělým osobám a dostatečně velký čalouněný zavazadlový prostor. Zasklená plocha 2,373 m2 u Favorita, resp. 2,6 m2 u Formana opticky odlehčuje vůz a zaručuje posádce vynikající výhled. Motor o objemu 1,2 litru je ve srovnání s předcházející řadou 105 / 120 zcela zrekonstruovaný a nabízí zvýšený výkon, spotřebu i životnost, naproti tomu poklesla spotřeba.

O veliké oblibě auta, která vděčí výborné užitkové hodnotě, svědčí více než milion vyrobených kusů. Velká poptávka po Favoritech a Formanech dnes drží jejich cenu v autobazarech poněkud výše než srovnatelné zahraniční vozy. Výhodou je velké množství náhradních dílů a jejich poměrně příznivá cena
 

srpen 1988:

Zahájení prodeje pětidvéřového hatchbacku FAVORIT s motorem 1,3 (46 kW / 63 k) - označení 136, asymetrická maska se znakem výrobce vpravo a otvorem pro vstup vzduchu ke chladiči,

Favorit ´89

výbava L:

 


interiér béžová barvy, anatomická sedadla potažená trvanlivým polyesterovým plyšem, výplň dveří z lehčené plastické kůže, analogové hodiny v přístrojovém panelu, lůžková úprava, dvourychlostní stěrač předního skla s cyklovačem (první série bez cyklovače), stěrač skla zadních dveří, vyhřívané zadní sklo, zpětná zrcátka, seřiditelná zevnitř, sklon předních světlometů seřiditelný z místa řidiče, čtyři hlavové opěrky, na přání: přední mlhovky, otáčkoměr, zadní sedadla dělená v poměru 1/3 : 2/3, přední zástěrky, střešní okno, autorádio, ...

 

1990:

Přepracovaný motor 1,3 (43 kW / 58 k) - označení 135,  interiér tmavší béžovohnědé  barvy, dynamičtější anatomická sedadla potažená vlněnou tkaninou a polyesterem,

lepší výbava LS:

 


zadní sedadla dělená v poměru 1/3 : 2/3, výplň dveří z kombinace lehčené plastické kůže - vlněná tkanina, lůžková úprava, otáčkoměr, dvourychlostní stěrač předního skla s paměťovým cyklovačem (od 1992), stěrač skla, zadních dveří, vyhřívané zadní sklo, zpětná zrcátka seřiditelná zevnitř, sklon předních světlometů seřiditelný z místa řidiče, přední mlhovky, čtyři hlavové opěrky, na přání: digitální hodiny do stropního panelu, prodlužovač osvitu interiéru, přední zástěrky, střešní okno, autorádio, ... 

 

1991:

Dílčí úprava vzhledu: plná maska se znakem výrobce uprostřed
Od základního hatchbacku odvozeno kombi FORMAN, užitkové verze PICK - UP, PRAKTIK a VAN PLUS

 

Akční modely (1988 až prosinec 1992):
Prima (L)
Komfort (LS) jen Favorit
Sport - Line (LS) jen Favorit
Marathon (LS) jen Forman
Excellent (LS) jen Forman

 

 duben 1992:

Začátek modernizace plánované na rok 1993, jejímž cílem bylo zlepšení bezpečnosti, ekologičnosti a taká unifikace s koncernovými vozy VW: brzdová soustava dostala kvalitnější pryžové elementy, brzdové hadice i trubky, nové přední kotouče se zpřesněnou geometrií, bubny zadních kol spojené s náboji kol, rozteč šroubů kol 100 mm, nový brzdový válec i posilovač, výztuhy dveří proti bočnímu nárazu,

Pick - up ´93

 

1993:

Rozsáhlá modernizace: motory se vstřikováním paliva 1,3 (40 kW / 54 k, 50 kW / 68 k) a s karburátorem (50 kW / 68 k) maska se znakem výrobce uprostřed a štěrbinami po jeho obou stranách, zaoblené madla vnějších klik, jiné víčko palivové nádrže, znak výrobce uprostřed zadních dveří, ke zlepšení aerodynamiky přispívá spoiler předního nárazníku a zvýšená hrana zadních, pátých, dveří, jiné poklice kol, interiér černé - antracitové - barvy, tvarové výplně dveří potažené látkou, jiné vložky sedadel, možnost stahování, předních oken zcela do dveří, modernizace palubního sdruženého přístroje a volantu,
výbava LX:


látkové potahy sedadel, analogové hodiny v přístrojovém panelu, lůžková úprava, dvourychlostní stěrač předního skla s cyklovačem, stěrač skla zadních dveří, vyhřívané zadní sklo, zpětná zrcátka seřiditelná zevnitř, sklon předních světlometů seřiditelný z místa řidiče, čtyři hlavové opěrky potažená látkou, u Formana zadní sedadla dělená v poměru 1/3 : 2/3.

lepší výbava GLX:

 


jiné potahové látky, středový panel přístrojové desky, otáčkoměr, dvourychlostní stěrač předního skla s paměťovým cyklovačem, stěrač skla zadních dveří, vyhřívané zadní sklo, zpětná zrcátka seřiditelná zevnitř, sklon předních světlometů seřiditelný z místa řidiče, přední mlhovky, čtyři hlavové opěrky,černé polepy B - sloupku, zadní sedadla dělená v poměru 1/3 : 2/3, na přání: centrální zamykání, otevírání pátých dveří z místa řidiče, kola z lehké slitiny, digitální autorádio s anténou, boční ochranné lišty, ostřikovače světlometů, autoalarm, zapalovač v el. zásuvce, střešní okno, pevný střešní nosič pro Formana, tónovaná skla, přední zástěrky, akumulátor 55 Ah, ...

 

Akční modely:
Silver Line (od března 1993)
Black Line (od května 1993)
Green line (od října 1993)
Solitaire (od března 1994)
Comfort Line (od června 1994)
Special Line (od června 1994)

Forman Solitaire  ´94

 

 1994:

Ukončení výroby Favoritu a nahrazení Felicií

 

1995:

Ukončení výroby Formana a nahrazení modelem Felicia Combi, ukončení výroby Pick - upu

   

Barevný sortiment:
 
srpen 1988 až červenec 1989: 1046 sněhobílá
4633 modrá kosmická
1305 šedomodrá tmavá
2040 béžová
2315/1 kamenná hnědá
5105 zeleň topolová
5178 zeleň vrbová
8302 červená Apollo
 
srpen 1989 až prosinec 1989: 1052 bílá
1305 šedomodrá tmavá
2040 béžová
2105 hněď beduínská
4633 modrá kosmická6245 žluť mimózová
8302 červená Apollo
 
leden 1990 až prosinec 1992: 1052 sněhobílá
1070 sněhobílá
1255 bílá lipican
2091 hnědá gobi
4355 modrá jadran
4585 akvamarin
8302 červená Apollo
 
leden 1992 až do ukončení výroby: 1061 labutí bílá
8302 červená Apollo
4690 královská modř
4628 modrá Iris
5280 karibská zeleň
8161 červená Sportline
1999 černá briliant
9430 hvězdná modř. metalíza
9105 safír - stříbrná metalíza


Prototypy     Roadster     Favorit na závodech     Článek MF Dnes

na začátek stránky

 
 
Škoda Forman PS