V roce 1982 bylo Usnesením předsednictva
vlády číslo 282 rozhodnuto o výrobě nového typu s motorem vpředu a pohonem
předních kol. Takovýto úkol se však v tehdejší době zdál téměř nesplnitelný,
zvláště měl - li být vývoj ukončen do konce června 1985 a v roce 1987 měl být
nový automobil uveden do výroby. Na technicky velmi náročném úkolu (chyběly
nové technologie, neexistovaly žádné zkušenosti s touto koncepcí automobilu…) se
začalo pracovat až na jaře 1983. Pomoc automobilka hledala i v Itálii u slavného
karosáře Nucia Bertoneho. Design karosérie a interiéru, navržený studiem Stile
Bertone v Turíně, byl lehce přepracován s ohledem na možnosti výrobního závodu,
zejména kvůli předním halogenovým světlometům.
Za necelé dva roky vznikl vůz se samonosnou karosérií, motorem uloženým vpředu a
pohonem předních kol, který se měl zpočátku vyrábět s pětidveřovou
dvouprostorovou karoserií. později mělo přijít kombi a užitkový pick - up.
Uvažovalo se i o sedanu a sportovním kupé. I přes problémy, které přinášelo
centrálně plánované hospodářství byl v roce 1987 představen automobil Škoda
Favorit. Mladoboleslavská továrna se tak stala jedinou z tehdejších
socialistických zemí, která si dokázala uhájit výrobu vlastního typu, navíc
schopného konkurence se zahraniční produkcí. Nový typ se do výroby dostal v roce
1988 a exportovat se začal v roce 1990.
Uvedením auta, ale problémy továrny spíše narostly. Po listopadové revoluci, kdy
byla vyhlášena velká amnestie, již do automobilky nenastoupily stovky vězňů,
jimiž se už léta řešil problém zastaralé technologie. A nezanedbatelné byly i
dluhy - vždyť vývoj favorita stál 2,5 miliardy korun. Navíc bylo zřejmé že v
otevřeném tržním prostředí je pozice relativně malé automobilky, s výrobou okolo
200 000 vozů ročně, obtížná a v dlouhodobém výhledu vlastně nemožná. A proto se
hledal silný zahraniční partner. Dne 9. prosince česká vláda rozhodla o spojení
s německým koncernem Volkswagen.
Automobil v době vzniku splňoval estetická měřítka i požadavky na bezpečnost
(robustní karosérie s deformovatelnou přídí) a hospodárnost provozu, o čemž
svědčí i pochvalné testy renomovaných domácích i světových časopisů. I dnes
nabízí ve své - nižší střední - třídě, nadprůměrně prostorný interiér,
navrhovaný podle nejnovějších ergonomických poznatků, poskytující pohodlí pěti
dospělým osobám a dostatečně velký čalouněný zavazadlový prostor. Zasklená
plocha 2,373 m2 u Favorita, resp. 2,6 m2 u Formana opticky
odlehčuje vůz a zaručuje posádce vynikající výhled. Motor o objemu 1,2 litru je
ve srovnání s předcházející řadou 105 / 120 zcela zrekonstruovaný a nabízí
zvýšený výkon, spotřebu i životnost, naproti tomu poklesla spotřeba.
O veliké oblibě auta, která vděčí výborné užitkové hodnotě,
svědčí více než milion vyrobených kusů. Velká poptávka po Favoritech a Formanech
dnes drží jejich cenu v autobazarech poněkud výše než srovnatelné zahraniční
vozy. Výhodou je velké množství náhradních dílů a jejich poměrně příznivá cena
srpen 1988: |
Zahájení prodeje
pětidvéřového hatchbacku FAVORIT s motorem 1,3 (46 kW / 63 k) - označení
136, asymetrická maska se znakem výrobce vpravo a otvorem pro vstup vzduchu
ke chladiči,
|
|
výbava L:
|
interiér béžová barvy, anatomická sedadla potažená trvanlivým polyesterovým plyšem, výplň dveří z lehčené plastické kůže, analogové hodiny v přístrojovém panelu, lůžková úprava, dvourychlostní stěrač předního skla s cyklovačem (první série bez cyklovače), stěrač skla zadních dveří, vyhřívané zadní sklo, zpětná zrcátka, seřiditelná zevnitř, sklon předních světlometů seřiditelný z místa řidiče, čtyři hlavové opěrky, na přání: přední mlhovky, otáčkoměr, zadní sedadla dělená v poměru 1/3 : 2/3, přední zástěrky, střešní okno, autorádio, ...
|
|
1990: |
Přepracovaný motor 1,3 (43 kW / 58 k) - označení 135, interiér tmavší béžovohnědé barvy, dynamičtější anatomická sedadla potažená vlněnou tkaninou a polyesterem, | |
lepší výbava LS:
|
zadní sedadla dělená v poměru 1/3 : 2/3, výplň dveří z kombinace lehčené plastické kůže - vlněná tkanina, lůžková úprava, otáčkoměr, dvourychlostní stěrač předního skla s paměťovým cyklovačem (od 1992), stěrač skla, zadních dveří, vyhřívané zadní sklo, zpětná zrcátka seřiditelná zevnitř, sklon předních světlometů seřiditelný z místa řidiče, přední mlhovky, čtyři hlavové opěrky, na přání: digitální hodiny do stropního panelu, prodlužovač osvitu interiéru, přední zástěrky, střešní okno, autorádio, ...
|
|
1991: |
Dílčí úprava
vzhledu: plná maska se znakem
výrobce uprostřed Od základního hatchbacku odvozeno kombi FORMAN, užitkové verze PICK - UP, PRAKTIK a VAN PLUS
|
|
Akční modely (1988 až prosinec 1992):
|
||
duben 1992: |
Začátek modernizace plánované na rok 1993, jejímž cílem bylo zlepšení bezpečnosti, ekologičnosti a taká unifikace s koncernovými vozy VW: brzdová soustava dostala kvalitnější pryžové elementy, brzdové hadice i trubky, nové přední kotouče se zpřesněnou geometrií, bubny zadních kol spojené s náboji kol, rozteč šroubů kol 100 mm, nový brzdový válec i posilovač, výztuhy dveří proti bočnímu nárazu,
|
|
1993: |
Rozsáhlá modernizace: motory se vstřikováním paliva 1,3 (40 kW / 54 k, 50 kW / 68 k) a s karburátorem (50 kW / 68 k) maska se znakem výrobce uprostřed a štěrbinami po jeho obou stranách, zaoblené madla vnějších klik, jiné víčko palivové nádrže, znak výrobce uprostřed zadních dveří, ke zlepšení aerodynamiky přispívá spoiler předního nárazníku a zvýšená hrana zadních, pátých, dveří, jiné poklice kol, interiér černé - antracitové - barvy, tvarové výplně dveří potažené látkou, jiné vložky sedadel, možnost stahování, předních oken zcela do dveří, modernizace palubního sdruženého přístroje a volantu, | |
výbava LX: |
|
|
lepší výbava GLX:
|
jiné potahové látky, středový panel přístrojové desky, otáčkoměr, dvourychlostní stěrač předního skla s paměťovým cyklovačem, stěrač skla zadních dveří, vyhřívané zadní sklo, zpětná zrcátka seřiditelná zevnitř, sklon předních světlometů seřiditelný z místa řidiče, přední mlhovky, čtyři hlavové opěrky,černé polepy B - sloupku, zadní sedadla dělená v poměru 1/3 : 2/3, na přání: centrální zamykání, otevírání pátých dveří z místa řidiče, kola z lehké slitiny, digitální autorádio s anténou, boční ochranné lišty, ostřikovače světlometů, autoalarm, zapalovač v el. zásuvce, střešní okno, pevný střešní nosič pro Formana, tónovaná skla, přední zástěrky, akumulátor 55 Ah, ...
|
|
Akční modely:
|
||
1994: |
Ukončení výroby
Favoritu a nahrazení Felicií
|
|
1995: |
Ukončení výroby Formana a nahrazení modelem Felicia Combi, ukončení výroby Pick - upu |
Barevný sortiment: |
|
srpen 1988 až červenec 1989: | 1046 sněhobílá 4633 modrá kosmická 1305 šedomodrá tmavá 2040 béžová 2315/1 kamenná hnědá 5105 zeleň topolová 5178 zeleň vrbová 8302 červená Apollo |
srpen 1989 až prosinec 1989: | 1052 bílá 1305 šedomodrá tmavá 2040 béžová 2105 hněď beduínská 4633 modrá kosmická6245 žluť mimózová 8302 červená Apollo |
leden 1990 až prosinec 1992: | 1052 sněhobílá 1070 sněhobílá 1255 bílá lipican 2091 hnědá gobi 4355 modrá jadran 4585 akvamarin 8302 červená Apollo |
leden 1992 až do ukončení výroby: | 1061 labutí bílá 8302 červená Apollo 4690 královská modř 4628 modrá Iris 5280 karibská zeleň 8161 červená Sportline 1999 černá briliant 9430 hvězdná modř. metalíza 9105 safír - stříbrná metalíza |