forman PS

Pětimístný cestovní automobil nižší střední třídy s dvouprostorovou samonosnou ocelovou pětidvéřovou (hatchback Favorit, kombi Forman, užitkové verze Praktik a Van plus) nebo dvoudveřovou (užitková verze Pick - up) karosérií, motorem vpředu napříč a poháněnou přední nápravou.
 

 

 


Motor:
kapalinou chlazený zážehový řadový čtyřválec uložený napříč před přední nápravou a skloněný o 20° dopředu, zdvihový objem 1289 cm3 (Æ 75,5 x 72,0 mm), blok motoru i hlava válců z hliníkové slitiny, vložené válce, klikový hřídel s třemi hlavními ložisky, rozvod OHV (vačkový hřídel v bloku poháněný řetězem), ventily v jedné ředě, ovládané zdvihátky, tyčkami a vahadly.

typ Š 781.136:

(od roku 1988 do července 1991) příprava směsi karburátor (Pierburg, od průběhu roku 1989 Jikov) s automatickým sytičem, kompresní poměr 9,7:1 (rovná dna pístů), největší výkon 46 kW (63 k) / 5000 min-1, největší točivý moment 100 Nm / 3000 min-1, palivo benzin s minimálním oktanovým číslem 96 i bezolovnatý,

 
 
typ Š 781.135:  (od července 1991) příprava směsi karburátor (Jikov) s automatickým sytičem, kompresní poměr 8,8:1 (dutiny ve dnech pístů), největší výkon 43 kW(58 k) / 5000 min-1, největší točivý moment 94 Nm / 3000 min-1, palivo benzin s minimálním oktanovým číslem 91 i bezolovnatý,  verze s neřízeným katalyzátorem (42 kW (57 k) / 5000 min-1, 94 Nm / 3000 min-1) jen bezolovnatý benzín,
 
 
 
typ Š 781.135 E:  (v průběhu 1991) příprava směsi elektronickým karburátorem (Jikov), řízený katalyzátor, kompresní poměr 8,8:1 (dutiny ve dnech pístů), největší výkon 40 kW (54 k) / 5000 min-1, největší točivý moment 90 Nm / 3000 min-1,  palivo benzin s minimálním oktanovým číslem 91 bezolovnatý,
 
 
typ Š 781.136 X:  (od března 1993 do září 1994) příprava směsi karburátor (Jikov) s automatickým sytičem, kompresní poměr 9,7:1 (rovná dna pístů), změna vačkového hřídele, tedy časování ventilového rozvodu, odlišná regulace předstihu, největší výkon 50 kW (68 k) / 5500 min-1, největší točivý moment  105 Nm / 3500 min-1,  palivo benzin s minimálním oktanovým číslem 95 i bezolovnatý,
 
 
typ Š 781.135 B:  (od 1993) příprava směsi  jednobodovým elektronickým vstřikováním Bosch Mono - Motronic, řízený katalyzátor, hliníkové rozvodové tyčky u sacích ventilů, kompresní poměr 8,8:1 (dutiny ve dnech pístů), největší výkon 40 kW (54 k) / 5000 min-1, největší točivý moment 94 Nm / 3250 min-1, palivo benzin s minimálním oktanovým číslem 91 bezolovnatý,
 
 
typ Š 781.136 B: (od března 1993) příprava směsi  jednobodovým elektronickým vstřikováním Bosch Mono - Motronic, řízený katalyzátor, hliníkové rozvodové tyčky u sacích ventilů, kompresní poměr 8,8:1(rovná dna pístů), největší výkon 50 kW (68 k) / 5000 min-1, největší točivý moment 100 Nm / 3750 min-1, palivo benzin s minimálním oktanovým číslem 95 bezolovnatý,
 
 


Elektronické bezdotykové zapalování, chlazení kapalinové v uzavřené soustavě s termostaticky spínaným elektrickým větrákem, tlakové oběžné mazání s plnoprůtokovým čističem oleje, u modelů s elektronickým vstřikováním třícestný katalyzátor výfukových plynů s lambda (kyslíkovou) sondou, alternátor 14 V - 55 A, akumulátor 12 V - 37 Ah (typ 136), 40 / 44 Ah (na přání od 1993 55 Ah), spouštěč výkony 0,8 kW,

Převodové ústrojí: mechanicky ovládaná jednokotoučová suchá spojka s talířovou pružinou s bezazbestovým obložením, plně synchronizovaná pětirychlostní přímo řazená převodovka, I - 3,308; III - 1,913; III - 1,267; IV - 0,927; V - 0,717; Z - 2,923; stálý převod 4,167 nebo 3,895 (typ 136 a na přání modely se vstřikováním).

Podvozek: bezrámová konstrukce se všemi koly nezávisle zavěšenými, přední náprava se spodními příčnými trojúhelníkovými rameny a vzpěrami McPherson, zadní náprava kliková s vlečnými rameny spojenými torzně poddajnou příčkou působící jako stabilizátor bočního naklánění, pérování vpředu i vzadu vinutými pružinami s uvnitř uloženými teleskopickými tlumiči a přídavnými progresivními polyuretanovými pružinami, propružení předních kol je 160 mm a zadních 210 mm, provozní brzdy kapalinové, dvouokruhové v diagonálním propojení s podtlakovým posilovačem, statickým omezovačem tlaku zadních brzd a tandemovým válcem Æ  22,0 mm (Æ  22,2 mm u vozidel vyrobených od dubna 1992), vpředu kotouče Æ  236 mm s jednopístkovými plavoucími třmeny a bezazbestovým obložením, vzadu bubny Æ 200 mm se samočinným seřizováním vůle a regulátorem tlaku s bezazbestovým obložením, mechanická parkovací brzda působí na zadní kola, řízení hřebenové přímočinné s bezpečnostním kloubem volantu, ocelová kola s ráfky 13 x 4,5 BH (u Formana a užitkových verzí s vyšší únosností), na přání kola z hliníkové slitiny, upevněna čtyřmi šrouby na roztečném průměru 98 mm / 100 mm u automobilů vyráběných od roku 1993, pneumatiky 167 / 70 R 13, tlak huštění vpředu / vzadu při polovičním zatížení vozu 190 / 180 MPa a při plném zatížení 210 / 200 MPa, Forman a užitkové verze 210 MPa.

Karosérie: samonosná ocelová, pětimístná, dvouprostorová, pětidvéřová s výklopnou zadní stěnou (Pick - up dvoudveřová s odděleným ložním prostorem), variabilní interiér

Rozměry a hmotnosti: rozvor náprav 2450 mm, rozchod kol vpředu 1400 mm a vzadu 1365 mm (vozidla vyrobená od dubna 1992 mají rozchod kol vpředu 1420 mm a vzadu 1380), délka Favorit 3815 mm, Forman, Praktik a Van plus 4160 mm a Pick - up 4065 mm, šířka1620 mm, výška pří nezatíženém stavu 1420 mm (Van plus a Pick - up dle nástavby), světlá výška (plně zatížený vůz Favorit 1415 mm, Forman a Praktik 1425 mm, Van plus a Pick - up dle nástavby, průměr volantu 370 mm, objem zavazadlového prostoru s nesklopenými / sklopenými zadními sedačkami Favorit 0,251 m3 / 1,0s38 m3, Forman  0,400m3 / 1300 m3, Praktik 1400 m3, Pick - up objem ložného prostoru do výše postranic 0,82 m3, jinak stejně jako Van plus dle nástavby, objem palivové nádrže 47 l, resp. u vozů se vstřikováním 42 l, (z toho 5 l rezerva), pohotovostní / užitková hmotnost Favorit 880 kg / 440 kg, Forman 925 kg / 445 kg, Praktik a Van plus 920 kg / 450 kg, Pick - up 860 kg / 500 kg, hmotnost bržděného / nebržděného přívěsu 750 kg / 400 kg.

 
                                            
                               
                                
                                 

Provozní vlastnosti: Favorit typ 136: maximální rychlost 150 km / h , zrychlení z 0 na 100 km / h 14 s,
spotřeba (90 km / h, 120 km / h, město) 5,2 l / 7,0 l /7,6 l
 
    typ 135: 150 km / h (140 km / h při stálém převodu 4,167),  15 (14) s,  5,7 l / 7,9 l /8,3 l (5,6 l / 7,5 l / 8,2 l)
 
    typ 136 E: 140 km / h , 16 s, 6,0 l / 8,0 l /8,9 l
 
    typ 136 X: 150 km / h ,  13 s, 5,4 l / 7,2 l /7,5 l
 
    typ 135 B: 137 km / h , zrychlení z 0 na 100 km / h 17 s, 5,4 l / 7,2 l /7,5 l
 
    typ 136 B: 150 km / h , 14 s, 5,4 l / 7,4 l /7,9 l
 
   Forman typ 135: 150 km / h (140 km / h při stálém převodu 4,167), 17 s, 5,9 l / 8,0 l /9,2 l
 
    typ 135 E: 135 km / h , 18 s,  6,1 l / 8,2 l / 9,9 l
 
    typ 136 X: 140 km / h , 16 s, 5,5 l / 7,4 l / 8,8
 
    typ 135 B: 137 km / h , 17 s l / 5,4 l / 7,2
 
    typ 136 B: 150 km / h , 14 s, 5,4  7,4 l / 7,9 l / 7,5
 
  Praktik typ 135: 140 km / h, 17 s, 5,9 l / 8,0 l /9,2 l
 
  Pick - up typ 135: 138 km / h, 15 s, 5,9 l / 7,9 l /9,5 l
 

Provozní vlastnosti se mohou měnit v závislosti na výbavě vozu.

Štítek VIN    Nejčastější poruchy a přednosti

na začátek stránky

 
 
Škoda Forman PS