forman PS

Více než stoletá historie mladoboleslavské automobilky je spjata s dějinami nejen československého, českého, ale i světového automobilismu. Nyní je Škoda opět, po letech politicky vynucené stagnace, na vrcholu a znak s okřídleným šípem znovu znají lidé po celém světě. Za celou bohatou historii značky vyjela z Mladé Boleslavi celá řada zajímavých automobilů, které mnohdy zaujaly laickou veřejnost svým vzhledem a praktičností i odborníky svoji originální konstrukcí a technickou vyspělostí.

Václav klement a Václav Laurin

Před Vánocemi 1894 se dohodli mladoboleslavský knihkupec Václav Klement (1865 - 1930) s turnovským mechanikem Václavem Laurinem (1868 - 1938) na založení dílny na výroby a opravy jízdních kol. Bicykly se začaly montovat vlastně natruc německé firmě, která poněkud neobchodnicky a povýšeně odpověděla na reklamaci vadného kola. Z dílničky o ploše 120 m2 vyšla kola s vlasteneckým jménem "Slavia". Už v roce 1899 nabízela továrna dva typy motorových dvoukolek, jak se tehdy říkalo motorkám, které úspěšně vyvážela do Německa a Velké Británie. Po zkušenostech a sportovních úspěších motocyklů, se firma Laurin & Klement představila v roce 1905 veřejnosti s prvním automobilem, či spíše vozítkem, nazvaným Voituretta, která se hned stává prodejním úspěchem. Tento malý automobil měl všechny tehdejší moderní konstrukční prvky, jako byl kapalinou chlazený čtyřdobý dvouválcový motor (1005 cm3, 5,2 kW), manuální převodovka (3 + Z), pérování listovými pery a pohon zadních kol nejprve řetězem a o rok později kloubovým hřídelem. Firma L & K zavádí výrobu sportovních vozů, které dobývají slávu po celém světě. Přestože se Voiturett v různých modifikacích neprodalo pravděpodobně více jak 500 kusů, továrna se úspěšně rozvíjí. První čtyřválec se objevil v typu D (1906). Značku L & K lze spatřit i v Japonsku u císařského dvora.


Slavia
(1894)

L & K Slavia

L & K Slavia

L & K Slavia

L & K Voituretta A
  (1905)
 

L & K  B
(1906)

L & K Voituretta B2
(1907)

L & K  F
(1907)

L & K  G
(1908)

L & K  FC
(1908)

L & K  L
(1910)

L & K  SE
(1913)

L & K  RK
  (1913)

L & K  MH
(1920)

Po skončení první světové války, která značně omezila výrobu, zahájila továrna výrobu motorových pluhů Excelsior a nákladních automobilů. Z existenčních důvodů (rozmáhající se konkurence a hlavně kvůli rozsáhlému požáru v roce 1924) přechází firma Laurin & Klement  pod koncern Škodových závodů v Plzni a 20. července 1925 firma získává jméno "Škoda". V následujících letech byla modernizována výroba, jež tehdy zahrnovala vedle osobních automobilů rovněž různé typy nákladních vozidel, autobusy, letecké motory a zemědělské stroje a bylo rozhodnuto o orientaci výroby na osobní automobily. Typová označení se změnila na číselná. Nové unifikované typy 4R a 6R však na trhu neuspěly. V lednu 1930 dochází opět k přejmenování na "Akciová společnost pro automobilový průmysl (ASAP)" , které se po odeznění světové hospodářské krize opět podařilo uspět na mezinárodním automobilovém trhu tzv. jednotnou řadou typů Škoda 422 a 420 Popular, 430, 645 / 650, 633 / 637, a 860 (první číslo udává počet válců a následující dvojčíslí výkon v koních). Značka L & K se naposledy objevuje na chladiči nákladního vozu typu 505 roku 1933. Konec třicátých let je pro továrnu úspěšný - výroba Popularů, Rapidů, Favoritů a Superbů jede na plné obrátky. V tuto dobu překročila výroba hranici 3000 vozů ročně a továrna se tak stala českou jedničkou.

Vše přerušila druhá světová válka, jež narušila civilní program a výrobu zaměřila plně na vojenské potřeby. Rok 1939 až 1945. Smutná kapitola v historii firmy, kdy se Škoda stala součástí německého koncernu Hermann - Göring - Werke a musela se plně orientovat na válečnou výrobu. Vedle přípravy různých součástí zbraní se v Mladé Boleslavi vyráběly během války zejména různé druhy terénních vozidel, jako například těžké tahače RSO.


 Š Hispano Suiza
(1924)


Š 450
(1924)

Š 422
(1929)

 Š Popular 420
(1934)

 Š Rapid
(1935)

Š Popular MC
(1936)

Š Favorit 938
  (1937)

Š Super B
(1938)

Š Rapid 1500 OHV
(1938)

Š 1101
(1946)

Š 1200
(1952)

Š 440
(1954)

Š Felicia
(1959)

Š 1000 MB
(1964)

Po druhé světové válce dochází ke znárodnění a změně názvu továrny na "Automobilové závody, národní podnik, Mladá Boleslav (AZNP)" (1946). Právě z této automobilky vyšly typy jako Škoda 440 Spartak, 445 Octavia i obdivovaný kabriolet Felicia. Přelomem ve výrobě je rok 1964, kdy byla dokončena výstavba nového závodu a rozjíždí se velkosériová výroba automobilu se samonosnou karosérií s motorem vzadu a pohonem zadních kol - typu 1000 MB, který významně ovlivnil motorizaci země. Roku 1973 sjel z montážní linky poprvé v historii československého automobilového průmyslu milióntý vůz Škoda 1000 MB / 100.  Modelová řada 1000 MB, 100 / 110, 105 / 120 / 130 se po několika inovacích vyráběla až do roku 1988 v celkovém počtu 3,5 milionu vozů. Jméno "Automobilové závody, oborový podnik" přijala automobilka v roce 1986, tedy krátce před uvedením modelu Favorit (byl představen na brněnském veletrhu 1987 a vyráběl se od 1988). Ten znamenal zásadní změnu ve výrobním programu automobilky, která do té doby vyráběla auto koncepčně vycházejících ještě ze šedesátých let. Favorit byl první vůz Škoda se samonosnou karosérií a motorem uloženým vpředu s pohonem předních kol.


Š 100 Standard
  (1973)

 Š 105 / 120
(1976)

Škoda Rapid
(1983)

Š 130
(1984)

Š Favorit 136
(1988)

Š Forman 135
(1991)

 Š Pick - up
(1991)

Po politických změnách v listopadu 1989 začala mladoboleslavská firma hledat silného zahraničního partnera, který by prostřednictvím svých zkušeností a investic zajistil dlouhodobou mezinárodní konkurenceschopnost podniku a zvýšil objem výroby. V roce 1991 byla proto zařazena do německého koncernu Volkswagen Group (VW, Audi, Seat, Lamborghini, Bentley, Bugatti). Tímto získala přístup k moderním technologiím. Roku 1991 dostala firma i nový název "Škoda, automobilová akciová společnost". To byl počátek dlouhé těžké cesty zpět na vrchol automobilového světa. Jména továrny se změnilo ještě jednou a nyní zní "Škoda Auto". Felicia, uvedená na trh roku 1995, byla ještě postavena na základu "revolučního Favorita". I tak si ovšem získala značnou oblibu zejména díky ceně a užitné hodnotě i  kvalita poskočila mílovými kroky ku předu. V roce 1996 byl představen zcela nový hatchback střední třídy - Octavia. Již i náročná západní Evropa začala objevovat kvality vozů s okřídleným šípem ve znaku. Nástupce Felicie - Fabia - se vyrábí od roku 1999, ale zákazníci se od stále populárnější Felicie ani v závěrečných letech neodvrátili, a tak se tento sympatický automobil vyráběl až do roku 2001. Škoda Superb, navazující na tradici velkých luxusních limuzín, sjíždí z výrobních pásů od roku 2002. V první polovině roku 2004, po velkém očekávání a dlouhých diskusí, byla představena nová Octavia, vedle které se bude ještě nějakou dobu starší verze vyrábět.


Š Felicia
(1994)


Š Felicia combi
(1995)

Š Pick - up
(1995)
pro odlišení od nové generace po jejím představení přejmenována na Octavia Tour
Š Octavia
(1996)

Š Felicia FUN
 (1997)

Š Felicia
(1998)
pro odlišení od nové generace po jejím představení přejmenována na Octavia Tour
Š Octavia combi
(1998)

Š Fabia
(1999)

Š Fabia  combi
(2000)

Š Octavia RS
(2000)

Š Fabia sedan
(2001)

 Š Superb
(2001)

Š Octavia II
(2004)

Š Octavia combi II
(2004)

Více o Škodě Auto, její historii a jí vyráběných autech na mých nových stránkách skodaPS.wz.cz

na začátek stránky

 
 
Škoda Forman PS